Okrutna Gwiazda

Kiedy złożyłem u twych stóp
Skarby bogacza: mech i pył,
Ujrzałem gwiazdę – pękł mój grób,
Obcy blask wyrwał ciemność z żył.

Nie zrodził jej mdły przebłysk dnia,
Ani ją splamił promień słońca –
Jej bezlitosne światło trwa
We mnie – bez strachu
i bez końca.

W mym domu z węży – zawsze lśni,
Wzniesiona ponad kobry szczęki.
Dla niej to – spójrz – otwieram drzwi
W objęciach okrutnej jutrzenki.

2 responses to “Okrutna Gwiazda

  1. Podmiot wiersza oddaje swą doczesność w ofierze w formie mchu i pyłu, czyli tym , co po niej pozostało. Skarby bogacza- symbol mierności (dóbr materialnych) wobec wieczności. Bogactwo ukazane jest nie jako posiadanie a właśnie wyzbycie. Gwiazda- światło w tunelu, coś po smierci.. nie kojarzy się z niczym, co znamy „promieniem słońca” nazwa jedynie symboliczna. Podmiot nie czuje strachu i świadom jest jej bezkresu. Tylko dlaczego Gwiazda jest okrutna? Czyżby zmartwychwstanie nastąpiło wbraw woli?..Dom z węży- pilnie strzeżone miejsce, ugryzienie kobry uśmierca, miejsce niedostępne dla żyjących..Niebo?..

    • W dużej mierze interpretacja ta zgodna jest z mym zamysłem. Niemniej pozwolę sobie dopowiedzieć nieco, jak sam widzę pewne symbole:
      Gwiazda tutaj odnosi się do wewnętrznego światła każdej istoty, jej boskiej cząstki. Nazwałem ja okrutną dlatego, iż poznanie jej nie zezwala na zachowywanie iluzji, które bywają wygodne. Poznanie jej jest poznaniem prawdy o sobie samym, a ta prawda czasem bywa bezlitosna.
      Wężowe symbole w tym wierszu odnoszą się do przebudzonej mocy Kundalini, którą symbolizuje właśnie wąż lub kobra.

Skomentuj

