Chinnamasta

Pamiętam – słodycz krwi, Przeklinam –
Głód, co mnie zbudził, z jej powodu.
Więc twego szukałem ogrodu
By ujść mu… Straszna, długa zima

Szła po mych śladach niczym pies,
Kiedy u furtki mnie przyjęłaś.
Dla dopełnienia mego dzieła
Wystarczył jeden krwawy gest.

Głowa ma spadła u twych stóp
Jak ścięty kwiat. Poczułem ulgę
Jak łódź, co wiele przeszła prób

Aż ucichł sztorm. Wyszeptał: „Surge
Amica mea.” zimny trup,
Gdy piłaś z czaszki, Kali-Durge.

4 responses to “Chinnamasta

  1. Złoczyńca świadomy swych zbrodni szuka oświecenia, podczas długich poszukiwań odnajduje swe bóstwo-boginię i pragnie się z nia utożsamić poddając swą głowę pod ostrze jej miecza..to daje mu wyzwolenie..składa siebie w ofierze jako sposobność na rozgrzeszenie?..trudny dla nie w interpretacji..zatrzymałam się na dłużej..

    • Wskazówka jest oczywiście w tytule: jest on imieniem jednego z wcieleń Wielkiej Bogini. Zjednoczeni z nią zestawia się w tantrze symbolicznie, jako ucięcie głowy – co ma oznaczać wyzwolenie adepta od ego i ograniczeń umysłu. Jednocześnie jest to ofiara spełniana z miłości do Niej.
      Przede wszystkim wiec: mamy tutaj ostateczną ofiarę spełnianą z miłości. Inne elementy podkreślają tą symbolikę: ogród, odnosi się zarówno do raju, jak i ogrodu ze średniowiecznej „Powieści o róży” – który jest ogrodem miłości, cytat oczywiście jest z „Pieśni nad pieśniami” w przekładzie łacińskim. Znajduje się on także w „Kazaniach Świętokrzyskich”.

        • W porządku. Każda interpretacja jest słuszna, jeśli jest dla kogoś prawdziwa. A więc i dla mnie jest cenna, jako sprawozdanie z czyjegoś procesu recepcji.
          Ja po prostu mam takie małe skrzywienie, że często w moje utwory wtykam odwołania do różnych innych dzieł literatury. Czasem je ukrywam nawet – więc nie dziwię się, że nie zawsze to widać. Jest to taki rodzaj intelektualnej zabawy w chowanego. 😉

Skomentuj

