Kwiaty

Radośnie pędziłbym swe życie,
Znosząc ci fiołków moc w rozkwicie!
– Lecz z kwiatków wyssał soki skrycie,
W snach moich, przyczajony zły cień.
Ach, wyssał je, w snach moich, zły cień!

Zatem poszedłem w wielki świat,
By znaleźć ci narcyzu kwiat
– Lecz mi go upiór z mroku skradł,
Blask z niego spił i barwy zjadł.
Ach, blask wnet spił i barwy zjadł!

Toteż, by chronić cię od mąk,
Chciałem ci wręczyć lilii pąk
– Lecz go zakrwawił dotyk rąk
Mych i w ponury zmienił strąk.
Ach, sczerniał on w ponury strąk!

By cię ominął śmierci hak,
Zerwałem na rozdrożach mak
– Lecz mi go porwał czarny ptak.
Straszny, złowróżbny jest to znak!
Ach, jak złowróżbny jest to znak!

Więc, dla poprawy złego losu,
Pragnąłem dać ci kwiat lotosu
– Lecz w mroku znaleźć go nie sposób,
W mroku, gdzie tysiąc szepce głosów…
W mroku gdzie tysiąc skrzeczy głosów!

Tak zrozumiałem, że ci dam
Tą różę – jedną tylko mam…
Tą, co u Czarnych rośnie Bram,
Dla której to skonałem sam,
Dla niej konałem w mroku, sam…

4 responses to “Kwiaty

  1. Nazwałabym tą piosenkę o miłości, tej prawdziwej, wolnej od przywiązania. Podmiot będąc oddany Ciemnosci nie umie czerpać radości z miłości ziemskiej, gdyż wie, że istnieje miłość o wiele głębsza i czystrza niż ta, jaka zwykli dzielić się ludzie. Za największy dowód oddania tego uczucia, upatruje we wskazaniu własciwej drogi, drogi Prawdy, którą przebył sam, by ta miłość poczuć.
    Miłość prawdziwa nie opiera się na odwzajemnieniu, jest wolna od zobowiązań i nie skażona ego. Czysta forma, scalajaca wszechświat, trzymająca go w harmonii.

    • Dokładnie o to mi chodziło. Czekałem, aż ktoś wpadnie na ten sens. 🙂
      Można to odczytać poprzez symbolikę kwiatów właśnie. Tylko róża oznacza tutaj Miłość Duchową, inne kwiaty są symbolami miłości skażonej w jakiś sposób projekcjami umysłu (np. fiołki to miłość romantyczna, narcyz – miłość egoistyczna etc).

Skomentuj

