Święta Matka Śmierć

Święta jest Matka – Śmierć
I święte są jej dłonie.
Gdy wkoło skrzeczy noc
– Jej jednej się pokłonię

Święta jest Matka – Śmierć
I święte są jej usta.
Przełykam krew i wrzask
– Gdy w niej króluje pustka.

Święta jest Matka – Śmierć
I święte jest jej łono.
Gdy mi otworzy drzwi
Powrócę w krąg – by spłonąć

Święta jest Matka – Śmierć
Święty Mrok, Święta Siła
Ołtarz i łoże nas
Zjednoczy
– ma mogiła.

6 responses to “Święta Matka Śmierć

  1. Bardzo podoba mi się rytmizacja tego wiersza tym jednym krótkim wersem. Ciągle również podziwiam mnogość tematów, które potrafisz wyłowić w związku z główną tematyką Twoich prac 🙂

    • Dziękuję. 🙂 Pomimo przyjętej konwencji staram się nie zamykać w jednym pudełku – lecz rozszerzać macki na każdy możliwy punkt zaczepienia jaki uda mi się wciągnąć do mojego mrocznego świata. Bardzo mi miło, że ktoś docenia moje starania. 🙂

  2. też mi się zawsze wydawało, że śmierć jest kobietą. Może dlatego, że kobiety rodzą, przekazują życie, więc logicznym byłoby, że mają coś wspólnego z odchodzeniem. Z przejściem na drugą stronę…. Nie umiem tego lepiej wyjaśnić, ale chodzi mi o to, że śmierć nie jest tylko procesem fizjologicznym. Jest w niej pewien mistycyzm, tak, jak w narodzinach.

    • Całkiem słuszna konkluzja – dlatego Śmierć od średniowiecza przedstawiana była jako szkielet kobiecy (co po budowie miednicy rozpoznać można) lub rozkładające się kobiece ciało. Wcześniej zaś personifikowały ją manifestacje Wielkiej Bogini, odpowiedzialne często także za cykl życia i czasu (Bhairawi, Kali, Ereszkigal, Hel, Coatlicue, Persefona – córka Demeter, także Kybele była strażniczką zmarłych…).
      W ustrojach matriarchalnych to właśnie kobiety, z racji swej wiedzy o życiu i śmierci, otaczane były szacunkiem i spełniały funkcje sakralne i magiczne. Szkoda, że współcześnie tak mało osób zdaje sobie sprawę z tych archetypowych związków symbolicznych.

Skomentuj

