Śmiercionośny Ogród Zimy

Głęboko, w mroku ślepych ogrodów,
Owianych śniegiem, okrytych ciszą,
Szklane narcyzy konają z głodu,
Nie wiedząc, komu duszę zapiszą…

Cień ich wypełza spod bladych płatków,
Czołga się w spazmach, przez zmarzłą ziemię.
W bliznach alejek dusi, bez świadków ,
Gwiazd spadających bezgrzeszne plemię.

W sploty swe chwyta chłodne rozbłyski,
Spija z serc zorzę i ciągle rośnie.
A gdy kwiat jego śmierci jest bliski,
Cień mu otwiera wrota na oścież…

12 responses to “Śmiercionośny Ogród Zimy

  1. Jak zwykle wspaniały wiersz. Masz naprawdę wielki talent i szczerze mówiąc bardzo ci go zazdroszczę :-). Dziękuję ci za to, że dzięki twoim pracom, mogę na krótką chwilę oderwać się od monotonii otaczającego nas świata i zagłębić się w tą sferę wyobraźni.

    • A ja dziękuję za to, że mogę do Ciebie pisać i że doceniasz mój wysiłek twórczy. Tym bowiem co mnie często inspiruje do pracy są właśnie odbiorcy mojej poezji. Jest ona żywa o ile jest komuś potrzebna i bliska. Tak więc cieszę się za każdym razem, gdy to ma miejsce.
      Aczkolwiek nie ma sensu zazdrościć. Talent ma zawsze swoją cenę… Poza tym wierzę, że w każdym z nas jest ukryty pewien potencjał przejawiający się w jakiś zdolnościach. Czasami tylko warto go poszukać i może nas naprawdę zaskoczyć. 🙂

  2. Bardzo mi się podoba pierwsza zwrotka – wprowadza w lodową krainę gdy „szklane narcyzy konają z głodu”… dalej jeszcze straszniej. Dobrze, że nas nie mrozi…

    • W sumie ciekawa interpretacja – ogród stawałby się wtedy pewnego rodzaju labiryntem… Ślepota poza tym ewokuje także pewne wrażenie braku świadomości. Ślepy ogród to taki, który w pewien sposób nie obserwuje tego, co się dzieje wewnątrz niego, jest w tym aspekcie martwy.
      Choć Twój pomysł też mi się podoba. Czasami przyznam, że sam dopiero po pewnym czasie odkrywam znaczenie niektórych słów w moich wierszach. 😉

  3. Widzę w wierszu chaos wynikający z nieświadomości. Szklane narcyzy można porównać do ludzi zapatrzonych w siebie o lodowatym sercu, którzy nie znają swego prawdziwego przeznaczenia, nie poszukują go. Koniec każdej istoty wygląda podobnie, ta sama droga i te same wrota stoją u jej kresu. Warto więc poznać zawczasu tą drogę i poznać siebie. Większość karmi się jedynie iluzją, tego kim są, nie wiedzą bowiem, że takie myślenie ich ogranicza jedynie do życia na ziemi. Może zrozumienie, że ziemskość jest jedynie etapem do celu, pomoże im spojrzeć dalej, za horyzont martwych oczu.

    ,,Cień ich wypełza spod bladych płatków,
    Czołga się w spazmach, przez zmarzłą ziemię.
    W bliznach alejek dusi, bez świadków ,
    Gwiazd spadających bezgrzeszne plemię.

    Bardzo podoba mi się powyższa zwrotka, gdy cień narcyza w spazmach lęku i niezrozumienia atakuje inne ,,czyste” dusze będące mu przyjazne. Nie może pogodzić się z nową sytuacją. Niewiedza powoduje wyparcie, agresję i chaotyczne reakcje.

    Bardzo piękny wiersz, jak każdy poprzedni zresztą 🙂

    • Jak zwykle Twoje komentarze są niezwykle celne i ujmują sedno sprawy. Prawdziwą przyjemnością jest pisać dla takiej czytelniczki. 🙂
      Odczytałaś dokładnie to, co chciałem przekazać w tym wierszu. Narcyz u mnie zawsze jest symbolem miłości egoistycznej, a szkło tylko podkreśla iluzoryczność tego stanu. Wiersz więc w istocie mówi o ludziach i ich życiu, na Ziemi. W sposób dość pesymistyczny zresztą.
      Cień to to, co w ludziach wyparte, ta część, której sami w sobie nie kochają i nie akceptują. I która musi żywić się skradzionym światłem: ich dusz i dusz innych istot. A gdy jego zabraknie sama przywodzi do śmierci do śmierci tego, który ją stworzył. Jak się zastanowić to dość ponura wizja i smutna zapewne.
      Zastanawiałem się, czy ktoś dotrze do sedna utworu, bo jak zwykle ukryłem je za fasadą symboli. Cóż, moje wiersze są jak ogry i cebula – mają warstwy. 😉

Skomentuj

