Nów

Dziś mroczny księżyc – wstaje nów,
To czerń w niebiosach spiła srebro.
Bylica piołun, czarcie żebro
Otworzą nam ogrody snów.

W lustrze dym pełza. Czas na łów!
Zaćmienie rozpościera skrzydła
I w kręgu roją się straszydła,
Pijane pieśnią krwawych kłów.

Ich tętno wstrzyma czas i znów
Rozewrze chciwą dłoń kosmosu
Chichot gwizdoła, wycie psów.

Zaćmienie pożre linie losu
Wyryte w głębi – i bez słów
Wypaczy noc w swój własny sposób…

15 responses to “Nów

    • Czemu smutna? Dla mnie właśnie dość pozytywna – otwiera na transgresję.
      Poza tym zawsze gdy go czytam słyszę po ostatnim wersie obłąkańczy chichot. Więc naprawdę – nie odbieram ostatniej zwrotki w taki sposób. 😉

  1. Ciekawe, ciekawe. Kurcze już nie wiem co pisać w komentarzach, bo każda twoja praca mi się bardzo podoba, a nie chcę się powtarzać i ciągle pisać tego samego 🙂

    Takie pytanko: Planujesz w najbliższej przyszłości jakąś dłuższą pracę? Chodzi mi o coś takiego jak baśnie które publikowałeś wcześniej. Wiem że wena nie zawsze przychodzi wtedy, kiedy chcemy i że trudno jest wszystko zaplanować, ale myślałeś o tym, czy na razie skupiasz się na wierszach?

    • Więc zawsze możesz napisać jak ją rozumiesz, albo jakie uczucia w Tobie budzi. Dla mnie bardzo istotna jest informacja zwrotna, od czytelnika. Często pozwala mi na uzyskanie szerszego spojrzenia lub inspiruje mnie do dalszej pracy – tak więc zapewniam, że by mi to bardzo pomogło.

      Jeśli pytasz o dłuższe prace, to na pewno jakąś baśń napiszę około maja – czerwca. A tak poza tym, to nic nie planuję. Co oczywiście nie oznacza, że coś się samo nie pojawi. Wiele moich tekstów prozą powstaje w wyniku snów, więc nie mam raczej wpływu na to kiedy się zamanifestują. Sam jednakże nie lubię mieć za sztywnych planów – to ogranicza wenę. 😉

    • O, dawno Cię nie było u mnie. Cieszę się, że zaglądasz i dziękuję za opinię. 🙂
      Zaś sam księżyc ma wiele twarzy, co czyni go doskonałym tematem dla poezji. Możliwe więc, że i o pełni kiedyś napiszę. 😉

  2. ciekawy nastrój wiersza …bylica piołun psychodeliczna
    zmienia marzenia senne ale proszę wytłumacz mi co to
    gwizdoła chcichot ? tego słowa nie znam ..pozdrawiam

    • Bylica nie tyle jest psychodeliczna (trochę tak, ale to nie jej główna cecha tutaj), co raczej służy okadzaniu miejsc świętych czy też kręgów magicznych, wzmacniając połączenie z duchami i ich manifestacje.
      Gwizdoł zaś (lub Gwizdołek) to gwarowa nazwa dzierlatki. Ptak ten uważany był za związanego z zaświatami, zwiastującego rychłą śmierć lub manifestacje duchów.

  3. Ha, ten nów jest cholernie mroczny, coś w opozycji do mojego świtu 🙂 Czyli księżyc jest ciągle mroczny, a świt… Świt przynosi słońce. A słońce? Słońce przynosi … dowolność interpretacji 😉

    • Świt przynosi światło. Zauważ, że najpierw widać światło a później słońce. A światło może mieć bardzo wiele znaczeń: może być zarówno nowym początkiem jak i końcem czegoś. Może być zimne, ciepłe, łagodne, okrutne etc. Zresztą często eksperymentuję z nowymi znaczeniami wytartych symboli i z odwracaniem ich – dlatego temat ten mnie chyba tak interesuje. Podobne podejście miałem w moim wierszu: „Okrutna Gwiazda”.

  4. Konkretny, dynamiczny i bardzo transgresyny wiersz… Również nie odbieram ostatniej zwrotki jako smutnej – absolutnie, bardziej jak zaproszenie na sabat z cieniami, jakże to może być smutne? 😉

  5. ,,Zaćmienie pożre linie losu”- i tu mam skojarzenie, a gdy wszystko zgaśnie nie będzie już nic, jeśli światło ostatecznie jest końcem czegoś? W sumie jakby pomyśleć, jest ono jedynie przejawem w ciemności, nie dominuje jej, jest zależne od niej. Albo to ciemność przejawia się przez blask, by wprowadzić- podział. Ech, chyba mnie poniosło 😉

Skomentuj

